تاریخچه تعرفه عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

برای نخستین بار در ایران انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران اقدام به تهیه و انتشار اولین دفترچه تعرفه عکاسی با نام تعرفه قیمت خدمات حرفه ای عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران کرد.

این دفترچه چهار برگی در اندازه 29 در 14 میلیمتر برای 61 نفر اعضاء این انجمن که اسامی آنان و کد عضویت شان در انتهای آن به چاپ رسیده است در سال 1386 منتشر گردید. این دفترچه با مقدمه ای کوتاه آغاز شده و پس از نگاهی بسیار گذرا بر تعاریفی چون عکاسی خارج از استودیو و عکاسی استودیویی به قیمت ها میپردازد. قیمت های درج شده در دو بخش عکاسی فیلد (میدانی) و عکاسی و نورپردازی استودیویی ارائه گردیده است. تا مدتها این تعرفه مورد استناد قراردادهای عکاسی فی مابین عکاسان حرفه ای و کارفرمایان بود تا اینکه انجمن دوباره اقدام به انتشار تعرفه جدید در قالب یک فایل دیجیتال با فرمت PDF کرد. این تعرفه با نام تعرفه رسمی خدمات انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغاتی ایران در سال 1395 منتشر گردید. این تعرفه در 13 بخش زیر به انضمام نمونه فرمت قرارداد منتشر گردید:

  1. خوراکی ها
  2. جواهر، ساعت، طلا، نقره، بدلیجات
  3. فلزات و استیل
  4. شیشه و بلور
  5. محصولات بافت دار، چرم، پارچه، پرده و …
  6. لوازم بهداشتى – آرایشى
  7. فرش، پارکت و انواع کف پوش
  8. مبلمان ادارى و خانگى
  9. لباس
  10. عکاسى معمارى
  11. عکاسى از فضاهاى صنعتى و ادارى
  12. کپى بردارى
  13. عکاسى وسایل نقلیه

از همان روزهای اولیه انتشار، این تعرفه با انتقادهای جدی روبرو شد. نقدهایی چون غیر واقعی بودن، عدم پشتیبانی از همه موضوعات عکاسی و عدم شفافیت که از مهمترین آنها به شمار میرود.

آخرین تعرفه ارائه شده انجمن

در سال 1400 با تغییر و تحولات اساسی به وجود آمده در ساختار انجمن و ثبت رسمی انجمن در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، انجمن صنفی سراسری عکاسان صنعتی، تبلیغاتی و معماری جهت دست یابی به یک تعرفه واقع بینانه و قابل استناد، اقدام به تشکیل کار گروهی متخصص از اعضای خود کرد. این کار گروه با نام کار گروه تعرفه و قیمت گذاری، نتایج تحقیقات بدست آمده خود را در سال 1401 منتشر کرد. این تعرفه بر اساس سه رکن اصلی زیر منتشر گردید:

  1. تحقیقات میدانی پیرامون زمان میانگین هر پروژه عکاسی
  2. بررسی و تحلیل جواب پرسشنامه های ارائه شده به اعضاء پیرامون میزان گستره وجود پروژه های عکاسی صنعتی، تبلیغاتی و معماری
  3. حداقل قیمت ادوات و تجهیزات حرفه ای عکاسی مبتنی بر دلار مرداد ماه 1401 یعنی 31 هزار تومان

تعرفه جدید بر اساس میزان زمان کاری هر پروژه عکاسی تعریف گردیده است و دیگر مانند تعرفه های قبلی بر اساس قیمت هر عکس قیمت گذاری نگردیده. محسنات این تغییر روش به شرح زیر است

  • اولا باعث میگردد که صاحبان مشاغل و سفارش دهندگان به نوعی شفاف سازی در اجرای خدمات عکاسی حرفه ای دست پیدا کنند
  • ثانیا عکاسان نگاهی حرفه ای تر به درخواست کارفرمایان خود خواهند داشت و پروژه را بر اساس خواسته آنان به اجرا در آورند.
  • ثالثاٌ به راحتی میتوان با توجه به قیمت دلار در هر سال و تورم مملکت آن را به روز رسانی کرد و تعرفه سال جدید را منتشر کرد.

بدین سبب هم کارفرمایانی که اولویت اصلی آنها به دست آوردن تعداد بیشتری عکس از یک پروژه عکاسی است به خواسته خود دست پیدا خواهند کرد و هم کارفرمایانی که عواملی همچون کیفیت، تکنیک و خلاقیت در نتیجه نهایی برایشان اهمیت فراوانی دارد راحت تر به هدف خود خواهند رسید. از طرف دیگر عکاس حرفه ای هم  با شفاف سازی و تعریف صحیح پروژه عکاسی به کارفرما با فراخ بال و آسایش خاطر میتواند به انجام صحیح آن با توجه به خواسته مخاطبش بپردازد.

نتیجه نهایی تعرفه قیمت گذاری خدمات عکاسی صنعتی، تبلیغاتی و معماری بر اساس جدول زیر درج گردیده است

ردیف زمان قیمت
1. پروژه عکاسی با در نظر گرفتن زمان هر پروژه 3 روز کاری 160،000،000 ريال
2. پروژه عکاسی روزانه 55،000،000 ريال
3. پروژه عکاسی ساعتی 8،000،000 ريال

 

لازم به ذکر است که قیمتهای فوق بر اساس حداقل امکانات و تجهیزات لازم برای انجام رساندن یک پروژه عکاسی و بر اساس قیمت دلار روز یعنی 31 هزار تومان در مرداد ماه 1401 و همچنین تورم ارائه شده از طرف مراجع ذیصلاح منتشر گردیده است. عکاسان حرفه ای که با سرمایه گذاری بیشتر از ادوات، امکانات و تجهیزات عکاسی و نورپردازی بهتری بهره میبرند، میبایست خود راساً اقدام به محاسبه زمان و قیمت تمام شده هر پروژه عکاسی کرده و آن را به کارفرمایان خود ارائه دهند.

قالب تعرفه جدید، توانایی در برگرفتن هر نوع پروژه عکاسی با هر مقدار حساسیت را داراست. بر اساس حداقل نیازها و قیمتهای واقعی مورد نیاز یک عکاس حرفه ای چیدمان گشته و استهلاک ادوات و بالا رفتن قیمت ادوات در آن لحاظ شده است. تورم جاری حاکم بر جامعه و نرخ هزینه های موجود یک استودیو عکاسی نیز در آن سنجیده شده است. از طرف دیگر هم یک کارفرمای نو پا که میخواهد پا به عرصه تبلیغات بگذارد دیگر دچار سردرگمی در بازار قیمتهای مختلف نخواهد شد و به درستی میتواند نقشه راه از پیش ترسیم شده مشاوران خود را دنبال کند و همچنین کارفرمایان قدیمی تر دیگر با مشاوره های اشتباه کیفیت را فدای کمیت نخواهند کرد و مستقیما اهداف تبلیغاتی خود را شکار خواهند کرد.

انجمن عکاسان صنعتی، تبلیغاتی و معماری جهت روشنگری بیشتر در بخش دوم این تعرفه اقدام به انتشار مثال هایی در قالب پروژه های مختلف عکاسی کرده است. این مثالها در 21 قالب مختلف در ژاندر های متفاوت درج گردیده است. هم کارفرمایان و هم عکاسان حرفه ای با همسان سازی پروژه های خود با آن مثالها میتوانند درک بهتری از تعرفه قیمت خدمات عکاسی صنعتی، تبلیغاتی و معماری بدست آورند.

تعرفه قیمت گذاری خدمات عکسبرداری صنعتی، تبلیغاتی و معماری 1401 به صورت یک فایل PDF در سایت رسمی انجمن منتشر گردیده و در دسترس همگان قرارداده شد.

 

مجید پناهی جو

فروردین 1402